Statut Polskiego Towarzystwa Rozpraszania Neutronów

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§1

Stowarzyszenie nosi nazwę Polskiego Towarzystwa Rozpraszania Neutronów, zwane w dalszej części statutu Towarzystwem, działa na podstawie ustaw o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, póz. 104/1989 oraz Dz. U. Nr 14, póz. 86/1990) oraz postanowień niniejszego statutu.

§2

Siedzibą Towarzystwa jest Kraków, a terenem jego działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§3

Towarzystwo ma prawo przystępować do krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.

§4

Zarząd ma prawo używać pieczęci podłużnej z napisem w języku polskim Polskie Towarzystwo Rozpraszania Neutronów, Zarząd oraz języku angielskim Polish Society for Neutron Scattering, Council oraz adresem i numerem telefonu.

Rozdział II. Cele i środki działania

§5

Celem Towarzystwa jest wspieranie badań naukowych z wykorzystaniem rozpraszania neutronów oraz popularyzacja tego rodzaju badań w Polsce.

§6

Realizacja celów statutowych Towarzystwa może nastąpić w szczególności poprzez:
1. Organizowanie wspólnych seminariów w celu propagowania wiedzy na temat rozpraszania neutronów i możliwości badawczych związanych z jego wykorzystaniem.
2. Organizowanie szkół dla młodych naukowców i studentów z udziałem wykładowców ze znanych zagranicznych laboratoriów wykorzystujących rozpraszanie neutronów.
3. Zbieranie i dostarczanie informacji na temat międzynarodowych szkół i spotkań dotyczących rozpraszania neutronów.
4. Prowadzenie działalności popularyzacyjnej przez publikacje, odczyty, kursy, wycieczki itp.
5. Organizowanie finansowej pomocy umożliwiającej młodym naukowcom uczestniczenie w międzynarodowych szkołach i spotkaniach.
6. Pomoc w organizowaniu dostępu polskich naukowców do źródeł neutronowych.
7. Utrzymywanie kontaktów naukowych z towarzystwami rozpraszania neutronów w innych krajach, w szczególności z Europejskim Towarzystwem Rozpraszania Neutronów.
8. Tworzenie sekcji i komisji do wykonywania określonych zadań.
9. Zapraszanie i organizowanie przyjazdów uczonych zagranicznych do Polski i delegowanie za granicę przedstawicieli Towarzystwa.
10. Popieranie i nagradzanie badań z wykorzystaniem rozpraszania neutronów.
11. Inne formy działalności społecznej.

Rozdział III. Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki

§7

Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków i kieruje nią Zarząd Towarzystwa, zwany dalej Zarządem.

§8

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych.

§9

Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać każdy pełnoletni obywatel Polski lub innego Państwa, który zgłosił pisemną deklarację wstąpienia do Towarzystwa, zobowiązuje się do popierania jego celów i aktywnego działania na rzecz ich realizacji, oraz do terminowego opłacania składek.

§10

Członkiem wspierającym może zostać każda osobom prawna oraz organizacja, instytucja nie posiadająca osobowości prawnej, lecz zgodnie ze swym statutem i regulaminem mogąca przyczynić się do realizacji celów Towarzystwa poprzez wspieranie jego działalności i udzielić pomocy rzeczowej bądź materialnej.

§11

Członkiem honorowym może zostać wybitny naukowiec polski lub zagraniczny, mający znaczne osiągnięcia w prowadzeniu i propagowaniu badań z zastosowaniem rozpraszania neutronów. Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów na wniosek Zarządu.

§12

Przyjęcie w poczet członków następuje w drodze uchwały Zarządu podjętej zwykłą większością głosów.

§13

Obowiązkiem członka zwyczajnego Towarzystwa jest:
a) aktywny udział w pracach Towarzystwa,
b) realizacja celów statutowych Towarzystwa,
c) przestrzeganie postanowień statutowych i uchwał władz Towarzystwa,
d) regularne opłacanie składek członkowskich.

§14

1. Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
a) do czynnego i biernego wyboru władz Towarzystwa,
b) uczestniczenia we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
c) udział we wszystkich formach integracji środowiskowej organizowanej przez Towarzystwo.
2. Członek wspierający ma uprawnienia określone w punkcie b i c ust. 1 niniejszego paragrafu. Obowiązkiem członka wspierającego jest wywiązywanie się z podjętych zobowiązań.
3. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.

§15

Ustanie członkostwa:
a) dobrowolne wystąpienie członka zgłoszone na piśmie Zarządowi,
b) skreślenie z listy członków przez Zarząd z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres 2 lat, pomimo pisemnego upomnienia,
c) wykluczenie z Towarzystwa uchwałą Zarządu za nieprzestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa lub działania na szkodę Towarzystwa.
Zatwierdzenie uchwały Zarządu następuje w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia zwykła większością głosów. Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie w terminie 3 dni do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.

Rozdział IV. Władze Towarzystwa

§16

Władzami Towarzystwa są:
a) Walne Zgromadzenie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.

§17

Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata, a ich wybór następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

§18

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
a) uchwalanie głównych kierunków działania Towarzystwa,
b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,
c) podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzania uchwały Zarządu o wykluczeniu członka zwyczajnego lub skreśleniu z listy członków członka wspierającego,
d) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e) zatwierdzanie regulaminu Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
f) określanie wysokości składek członkowskich,
g)zatwierdzanie projektu preliminarza budżetowego Towarzystwa,
h) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
i) podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Towarzystwa,
j) ustalanie planów działań i budżetu Towarzystwa oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania,
k) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych Towarzystwa,
l) podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zgromadzenia.
Uchwały Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile postanowienia statutu nie regulują tych kwestii odmiennie.

§19

1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2. Walne Zgromadzenie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest przez Zarząd raz na 3 lata, a sprawozdawcze raz w roku.
3. O terminie Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków co najmniej 30 dni przed terminem posiedzenia.
4. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest na wniosek Zarządu w formie uchwał, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa, złożony na piśmie Zarządowi, z podaniem przedmiotu obrad nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, w terminie 3-miesięcznym od daty złożenia wniosku.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie obraduje tylko nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§20

1. Zarząd Towarzystwa wybierany jest przez Walne Zgromadzenie. W skład Zarządu wchodzi 5-7 osób. W razie rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Zarządu w czasie trwania kadencji, Zarząd uzupełnia swój skład spośród członków Towarzystwa na okres do końca kadencji. Liczba członków pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 ogółu członków Zarządu pochodzących z wyboru.
2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W wypadku równej liczby głosów, głos przewodniczącego jest rozstrzygający.
3. Zarząd wybiera sporo∂ swoich członków przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
4. Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.

§21

Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie pracami Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zgromadzenia,
b) realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
c) zwoływanie Walnych Zgromadzeń,
d) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
e) rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności Towarzystwa.

§22

Oświadczenie woli w imieniu Towarzystwa składają przewodniczący lub wiceprzewodniczący Zarządu i jeden z pozostałych członków Zarządu oraz skarbnik, względnie osoby przez nich upoważnione.

§23

Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków i wybiera spośród siebie przewodniczącego o sekretarza.

§24

1. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
a) prowadzenie kontroli działaności Towarzystwa przynajmniej raz w roku,
b) kontrola opłacania składek członkowskich,
c) nadzorowanie prawidłowości i celowości działalności finansowej Towarzystwa,
d) przedstawienie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Towarzystwa,
e) uchwalenie regulaminu pracy Komisji Rewizyjnej,
f) składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu wraz z oceną działalności Towarzystwa i wnioskowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
3. W razie rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, Komisja uzupełnia skład spośród członków Towarzystwa na czas do końca kadencji. Liczba członków Komisji Rewizyjnej pochodzących z kooptacji nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków Komisji Rewizyjnej pochodzących z wyboru.

Rozdział V. Majątek Towarzystwa

§25

1. Majątek Towarzystwa stanowią fundusze pochodzące ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, zapisów osób prawnych i fizycznych dokonane w walutach wymienialnych i złotych polskich oraz wpływy z działalności statutowej.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Towarzystwa określa Zarząd.
3. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach prawa. Zyski przeznaczone są na finansowanie działalności Towarzystwa określonej w punktach 1-11 §7.

Rozdział VI. Zmiany statutu i rozwiązanie się Towarzystwa

§26

Uchwały w sprawie zmian statutu zapadają większością 2/3 głosów na Walnym Zgromadzeniu przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§27

1. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa zapada większością 3/4 głosów na Walnym Zgromadzeniu przy obecności co najmniej połowy członków.
2. W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną i decyduje o przeznaczeniu majątku.